Fast swimrun har funnits som fenomen nästan 10 år nu så är det så klart fortfarande många som nu upptäcker sporten för första gången. Var ska man börja? Vågar jag anmäla mig till någon tävling, som ser så seriösa ut? Vad har jag på mig osv. Här samlar vi några tips, DO´s och roliga tävlingar att starta med. Swimrun för nybörjare helt enkelt.

Swimruntävling för nybörjare

Känner du dig modig och genomtränad kan du kasta dig ut i vilken tävling som helst i stort sätt. Känner du dig däremot lite ödmjuk inför uppgiften kommer här tips på några bra nybörjartävlingar.

  • Åtvidaberg Swimrun 1 juni. En varvbana på 2,5 kilometer där du ska hinna så många varv som möjligt på 99 minuter. Singelklass.
  • Stocken SOS 20 juli. Långt ut på västkusten går denna familjära swimruntävling där få förkunskaper krävs. Tävlingen görs i tre distanser från 5 km ner till 500 meter för knattarna.
  • Öloppet Supersprint 3 augusti. Här har du chans att se delar av världseliten tävla i den långa distansen och får vara med på ett förstklassigt arrangemang. Öloppet är definitivt en av de stora tävlingarna i Sverige och genom sin korta supersprint på 7,5 km kan de flesta nybörjare få vara med.
  • Port of Trelleborg Swimrun 7 september. Tävlingen är en varvbana där simning och löpning sker i hamnområdet, över Utsikten och längs Sydkusten. Deltagarna simmar i hamnen och i öppet vatten. Löpning sker på asfalt- och grusunderlag. Tävlingen är en del av Hamnens dag i Trelleborg.

Utrustning för swimrun

Om du känner dig som en nybörjare och inte satsar på att vinna dina tävlingar behöver du inte massa dyra prylar. En våtdräkt behövs för att hålla värmen på längre tävlingar. På de riktigt korta kan du klara dig bra med vanliga löparkläder, om inte arrangören kräver våtdräkt. Vanliga löparskor fungerar bra, simglasögon och en dolme. Sen är det bara att köra. Är du ändå intresserad av prylarna hittar du bra information här:

Swimrun DO’s

Så vad ska man tänka på inför sin första tävling? Vad får jag inte missa i förberedelserna eller under tävling?

  • Ha kul. Swimrun ska handla om naturupplevelse, gemenskap och äventyr. Du kommer sannolikt att få se omgivningen från ett nytt perspektiv så passa på att njuta.
  • Simma i öppet vatten åtminstone en gång innan tävlingen så du blir bekväm med vågor, temperatur osv.
  • Starta lugnt. Det är så mycket trevligare att tävla när du känner att du har krafter kvar till hela loppet.

Lycka till!